Liever goede bedrijfscultuur dan dure bedrijfswagen

Waar er vroeger, precies zonder twijfel, gewoon blindelings gekozen werd voor de organisatie met de leukste bedrijfswagen, lijkt het tegenwoordig van groter belang om te kunnen werken in een gezonde bedrijfscultuur. Maar hoe ga je als bedrijf hiermee om?

Zijn werknemers dan niet langer geïnteresseerd om ‘op kosten van de werkgever’ mobiel te zijn binnen en buiten hun job? Niet noodzakelijk. Maar met de recente verandering in bedrijfsvoering en management (hallo Simon Sinek? Seth Godin? Of zelfs onze lokale Peter Hinssen?), volgt er ook een grote hoop werknemers die een gezonde en aangename werksfeer hoger plaatst dan voordelen in natura. Of de mensen deze nieuwe beweging volgen of dat de beweging voortkomt uit de veranderende noden laten we hier nu even in het midden.

Er is hoe dan ook een soort van trend aan het ontstaan waarin werknemers minder omkoopbaar lijken met materiële goodies, dan wel met een duurzame en onderhoudende cultuur.

Achterhaalde lokroep

In bijvoorbeeld de accountancy sector is er een nijpend tekort aan werkkrachten, al dan niet met ervaring. Ga maar eens een vlugge blik werpen op het aantal openstaande vacatures in uw regio alleen al. Het is dan ook niet verwonderlijk dat iedereen zo overtuigend mogelijk probeert om nieuw bloed aan te trekken en dit heel vaak nog in de vorm van voordelen in natura.

Door dit oneindige opbod van voordeel tegen ‘beter’ voordeel zal het steeds minder belonend worden om sollicitanten te lokken op deze manier, want als elke organisatie met voertuigen begint te gooien zal iedereen uiteindelijk toch weer op gelijke voet staan; we schuiven immers allemáál een autozetel onder hun kont. Dus over X-aantal jaar hebben we allemaal die nieuwe Tesla gekregen van onze hippe baas, maar we rijden er wel met tegenzin mee naar het werk omdat het daar gonst van de achterklap en ellebogenwerk. Tijd om in te zetten op iets duurzamer misschien?

Match made in heaven

Toegegeven, het is fijn om onze wagens allemaal samen op een rijtje te zien staan op teambuildings, maar wat na zo’n weekend écht blijft hangen is onze familiesfeer waar wij zo om geven. Dus als er meer aandacht wordt besteed aan een werkvloer waar mensen met plezier naartoe gaan en zich thuis kunnen voelen, zal een wagen een fijn extraatje zijn, maar niet de drijfveer om van werkgever te veranderen.

Elk bedrijf heeft zijn unieke manier en stijl van werken, iets wat vaak bepalend is voor de bedrijfscultuur. Het is die specifieke cultuur dat mensen moet aantrekken om eens van dichterbij te komen kijken, voor een mogelijke ‘match made in heaven’. Hoewel er uiteraard gevallen zijn die graag werken in een individualistische en competitieve sfeer, zal de grotere massa toch liever kiezen voor een plaats waar ze zich samen thuis kunnen voelen.

(In deze studie kan je uitgebreid lezen over onder meer het belang van cultuur en beleid in de zoektocht naar toptalent.)

Benieuwd hoe onze eigen mensen onze bedrijfscultuur ervaren? Volg dan zeker onze LinkedInpagina voor meer of kom gerust eens langs om de sfeer op te snuiven!